Od 1 stycznia 2020 r. wszystkie zlecenia są wystawiane i realizowane przy pomocy platformy eZWM – jest to bezpłatnie udostępniona przez NFZ centralna aplikacja internetowa.
Platforma e-ZWM dostępna jest tutaj.
W ramach aplikacji realizowane są procesy:
• Wystawienie zlecenia
• Przekazanie zlecenia do weryfikacji OW NFZ
• Pobranie wyniku weryfikacji z NFZ
• Wydruk zlecenia zaopatrzenia
• Pobranie zlecenia zaopatrzenia do realizacji
• Aktualizacja danych dofinansowania wg uprawnień pacjenta na dzień przyjęcia do realizacji
• Rejestracja realizacji zlecenia zaopatrzenia
Od 1 lipca 2023 r. możliwe jest wystawianie e-zleceń na wyroby medyczne i ich naprawę. Dokument jest podpisywany kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub poprzez PUE ZUS.
Realizacja zlecenia rozpoczyna się z dniem jego przyjęcia przez aptekę lub sklep medyczny i kończy wydaniem wyrobu medycznego. Placówka musi zgłosić każde zlecenie do NFZ przez platformę eZWM, a w razie braku dostępu – niezwłocznie po jego przywróceniu. Nie można realizować zleceń wyłącznie na papierze.
Zlecenie jest potwierdzane i weryfikowane podczas wizyty pacjenta u osoby uprawnionej do wystawienia zlecenia (lub w trakcie teleporady).
Weryfikacja zlecenia i potwierdzenie posiadania prawa do świadczeń opieki zdrowotnej, odbywają się za pośrednictwem serwisów internetowych Funduszu, który dokonuje:
Tylko w sytuacji braku dostępu do serwisów internetowych weryfikacja zlecenia i potwierdzenie posiadania prawa do świadczeń opieki zdrowotnej na etapie wystawiania zlecenia są dokonywane w siedzibie wybranego przez pacjenta oddziału wojewódzkiego Funduszu lub za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub innych systemów łączności drogą elektroniczną (np. skan/email/fax).
• eWUŚ
• Oświadczenie pacjenta
• Inne dokumenty potwierdzające uprawnienia.
Weryfikacja zlecenia polega na:
• Sprawdzeniu, czy pacjentowi należy się dany wyrób medyczny
• Wyznaczeniu kodu wyrobu (Y.06.01.00, Y.06.01.01)
• Wyznaczeniu limitu cenowego i ilościowego
Zlecenie ma nadawany automatycznie unikatowy identyfikator. Identyfikator dla zleceń papierowych pozostaje w obecnym kształcie (W-RR-NNNNNNNNN-K). Dla zleceń wystawianych elektronicznie posiada nowy format składający się z 19 lub 20 znaków (5-XXXXXXXX-XXXXXXXX). Nadawany jest niezależnie od wyniku weryfikacji zlecenia w NFZ i widoczny na formularzu zlecenia zaopatrzenia w postaci ciągu znaków oraz kodu kreskowego.
Krok 1.